söndag 29 mars 2009

Möllan



En liten sammanfattning av hur livet på möllan ter sig, detta år då jag skulle till att fylla ett.
Mitt på torget trängs grönsakshandlarna med luftens råttor, duvorna. På förmiddagen vinner de högljudda försäljarna och på eftermiddagen vinner duvorna. Jag gillar de båda.
I skuggan av Axel Ebbes staty ”Arbetets ära” sitter ofta en broklig samling av riktigt möllan folk. Här myser man i solen, väntar på någon kompis, läser sin kurslitteratur eller förtär vad som finns i matväg, falafel alltså. Ja eller en korv kanske.
Kring torget ligger krogarna uppradade. Här sitter det folk och pratar och släcker sin törst hela dagarna. De sitter där när jag kryper i säng och skulle jag råka vakna mitt i natten så sitter de fortfarande där än. Man kan ju undra om dom inte längtar hem. Mamma säger att alla inte har något riktigt hem. Synd tycker jag. Var ska man då ha sina leksaker?
Men de flesta är som min mamma och pappa och tydligen satt mina päron ofta hos de andra där på torget innan jag kom…eller vad då kom. Vad gjorde jag innan egentligen? Innan jag flyttade in hos mina päron?
Hur som helst, tur att jag räddade dom från törst och frusna rumpor.
Sen har vi ju jalla jalla butikerna. Dom som säljer typ allt möjligt härligt men mest konstig mat.
Det är väl typ så möllan ser ut + dubbelparkering, skottlossning, festivaler, demonstrationer, hundbajs på trottoaren, ”hela påse tomater, tio krona”, härliga baklava och rykande vattenpipor och en och annan råtta på gården.
Men det behövs nog ingen sammanfattning . Det ser säkert likadant ut när jag fyllt 18 och själv ska försöka släcka törsten och ragga killar med dreadlocks.
Här går jag i alla fall, på egen hand, mitt första varv på detta magiska torg.

4 kommentarer:

Mormor sa...

Tekla-älsklingen.

Vilken underbar bild när du travar iväg med skottkärran på detta mäktiga torg.
Det enda som saknas i bilden är faktiskt fanan!Du måste ha en fana.
För du demontrerar väl?
Upp till kamp mot....sillbullar....
Upp till kamp för.....senare sängtider och mer mormor förståss!!

Mormran

Mormor sa...

Teklan!!!
Vad skådar mitt norra öga!
Har du fått skor.
Det var på tiden.Lite långsamma är dom ibland jättarna dina.

Mormran

Anonym sa...

Nä, men mormor, vad är det för fel på sillbullar, va? För resten kan jag och Tekla rapportera att vi har kört gåvagn även över hela Gustav Adolfs torg och där, på flaket, lastat 7 kottar, tre gamla fimpar, två skrynkliga kolapapper och minst fem avlagda duvfjädrar.

Klå det!

/Morfar

Emma, Kajsas kompis sa...

Den här bloggen är bara helt fantastisk! Jag önskar jag var Tekla när jag läser den. Kram